Vi la loss från Lerwick vid tidpunkten för att tidvattnet
skulle vända och gå från högvatten till lågvatten. Detta ger oss en fördel
genom Yell Sound där strömmen hjälper oss fram i mellan 1-4 knop. Det blir en
stilla fin segling upp genom sundet mot Ramna Stacks där vi skall gira babord
till nordvästlig kurs mot Färöarna och Torshavn.
onsdag 31 juli 2013
Avgång mot Färöarna
Vinden ligger på nordväst och skall vrida mer mot väst. Vi
avvaktar vindvridet och lägger loss vid femtiden på eftermiddagen och går norr
ut i sundet innanför ön Bressay som ligger ost om Lerwick. Vi sätter storseglet
innan vi kommit ut ur sundet och förbereder för att sätta Jib # 2.
Sumburgh Head
Kl. 09.15 tar vi lokalbussen till Sumburgh Head för att
titta på fyren och förhoppningsvis Lunnefåglar. Sumburgh Head är Shetland
Mainlands sydligaste udde. Bussen släpper av oss efter flygplatsen och vi
promenerar upp mot fyren. Det är dimmigt och lite fuktigt i luften. Uppe vid fyren
har vi turen med oss och vi får se en hel del Lunnefåglar trots att det är lite
sent på säsongen. Vi går strandvägen tillbaka ner till Sumburgh Hotel där vi
äter lunch innan vi tar bussen tillbaka till Lerwick.
tisdag 30 juli 2013
Queens Hotel
Efter besöket på Shetland Coastguard tar vi en pint i baren
till Queens Hotel och därefter äter vi en god middag.
Shetland Coastguard
Vi tillbringar dagen i Lerwick och gör ett besök på Shetland
Coastguard där vi blir förevisade hur verksamheten fungerar. Besöket blir
abrupt avslutat på grund av att ett nödanrop kommer in till stationen och vi
blir artigt tillsagda att lämna anläggningen.
Lerwick
Vinden håller i sig fram till kl. 04.30 då den dör helt. Vi
tar ner seglen och sätter på motorn. Det ligger en tät dimma över Nordsjön. Det
blir motorgång hela den sista biten till Shetland. Vi passerar Kirkabister
Ness, fyren på Noss sydöstra udde, ropar upp Lerwick Harbour på VHF CH 12 och
frågar om det finns plats på Albert Ponton, pontonen som ligger vid Albert Pier.
Vi lägger till och går bort till hamnkontoret i Albert Building vid kajen och
betalar hamnavgift. Vi observerar att det skall komma in ett cruise ship i
morgon som skall använda pontonen och den måste därför lämnas senast kl. 06.00
på morgonen. Vi flyttar därför Celeste till den mindre hamnen, Small Dock
Marina.
måndag 29 juli 2013
Avtagande vind
Under hela dagen har vinden legat på syd och vi har gått med
ett mindre låg tryck som gett oss vindar runt 15 knop. Detta lågtryck försvagas
dock under kvällen vilket ger oss mindre vind. Med full stor och Jib # 2 seglar
vi i runt fem knop med kursen mot Lerwick som vi nu har 70 NM kvar till.
Balder Oil Field
Den sydliga vinden håller i sig. Det ligger flera olje- och
gasplattformar på vår väg till Shetland. Kl. 15 passerar vi Balder Oil Field,
den första plattformen på denna rutt.
Ut på Nordsjön
Natten är relativt stökig med vågor från flera riktningar
och ibland brottvågor som slår över deck. Det är svårt att styra i den gropiga
sjön som består av både vågor och längre dyningar. Vinden har vridit mer på
syd. Vi har kvar ett rev i storen och behåller Jib # 2 och loggar mellan 8-10
knop över grund. Vinden avtar något på förmiddagen och likaså blir vågorna mer
behagliga. Det är nu betydligt enklare att styra Celeste. Vid lunchtid har vi
140 NM kvar till Lerwick på Shetland som är vårt första stopp.
söndag 28 juli 2013
Läns ut över Skagerrak
På förmiddagen tilltar vinden från ost och vi sätter Jib #
2, den största focken på 100 kvm. Med saxade segel styr vi ut över Skagerrak.
Lite vind från ost
Natten har förflutit under motor. Frampå morgonen kommer
lite vind från ost och vi sätter storseglet och stöttar med motor. På
förmiddagen skall vinden tillta från ost för att sedan avta och vrida mot
sydväst och tillta. Vi har gått en rakt västlig kurs ut från Skagens rev och
har Hirtshals syd om oss.
lördag 27 juli 2013
Stiltje förbi Vinga
Det är helt stilla och vi går för motor ut över Kattegatt. Enligt
våra väderfiler skall det bli vind i morgon väst om Skagen, så det lär bli en
natt utan segel.
Shetland - Färöarna - Orkney 2013
Regnet öser ner och åskan mullrar. Vi samlas ombord kl.
10.00 i Långedrag. Under den senaste veckan har det varit strålande högsommarväder
men idag kom regnet. Enligt prognos skall det som tur var avta under dagen - en
prognos visar sig stämma. Efter förberedelser lägger vi loss framåt sena
eftermiddagen och går ut till Styrsö för att bunkra diesel.
onsdag 24 juli 2013
söndag 21 juli 2013
Motorgång till Långedrag
Prognosen för dagen är lätta vindar på 2-4 m/s från sydväst till väst, då vi vill få seglat lite sista dagen bestämde vi att jag och Karin lägger loss vid 6 snåret och kör för motor ner mot Marstrand för att sedan kunna sätta segel och segla hem den sista biten i den svaga vinden. Besättningen vaknar efterhand och det blir ägg och baconfrukost i sittbrunnen vid Marstrand sedan blev det lite segling men då vi gjorde 0,00 kts så tröttna vi och drog igång maskin igen och tuffade på mot Långedrag. Efter städning och nerpackning av våra tillhörigheter så blev det farväl för denna gång. På lördag om 6 dagar bär det av för Bengt och Hampus med nya äventyrsseglare mot Färöarna. Sammanfattningsvis har det varit en helskön vecka, med riktig propaganda och räkmacke segling i härligt väder och med helsköna trevliga gäster ombord, och dessa bad och solnedgångar, härliga hamnar och skön stämning. Bästkusten helt enkelt. Hoppas vi alla ses snart igen. Tills nästa års tur igen, segla lugnt. // Jens
lördag 20 juli 2013
Mollösund
Vattenståndet har sjunkit under natten, det var nog minus 25-35 cm att döma av hur mycket tång man såg i dagen på klipporna, och det blev lite väl svårt för oss att ta oss ut. Vi stod benhårt fast i sanden och det gick inte ens med samlad kraft från både motor och vinsch att ta oss ut. Enligt prognosen, och tidigare dagar, så stiger vattnet efter hand under dagen och middagarna. Och här på Väderöarna är inte tidvattnet helt försumbart kan skilja hela 30 - 35 cm…, och det är ju mer än vad vi behöver för att komma ut. Vi avvaktar ett tag och njuter av solen och frukost vid kaj så länge. Turbåten M/S Donalda skall komma tillbaka 11,30 så vi planerar att göra ett försök till strax efter 11,00, och det gick bra denna gång med lite benstyrka och jävlar anamma. Dagen bjuder på lite vind och mycket sol, lite väl lite vind så det blir motorgång hela dagen ner till Mollösund, vi går in vid Islandsberg för att njuta av den inre farleden. Anders har redan pratat med Morgan Bengtström, som har fiskaffären och tillika min (Jens Bengtströms) brylling, och vi får ligga på hans kaj under natten. Avslutningsmiddan inmundigas på Emmas Cafe i hamnen, nu är snart denna vecka slut och det känns allt lite tråkigt.
fredag 19 juli 2013
Grundstötningsstatistik
På Cafét för de statistik över antalet grundstötningar i hamnen och det är inte få, Celeste tillför denna dag inga streck till statistiken.
Väderöarna
Väderöarna, öarna i väst, mytomspunna, vackra, karga och stämningen är bara så go här. Ett för oss mycket uppskattat besök. Dagen ägnas åt bad och vid 15-tiden skall turbåten gå tillbaka till Grebbestad igen och vi flyttar in till kaj för natten.
Mot Väderöarna
Då vi närmar oss kan vi se att M/S Donalda från Grebbestad ligger på bryggan och inte oss emot, han har ett regat djup av 3 m och ligger närmast kaj. Det är inga problem att ta sig in och lägga till även om lodet visade på 3,0 m som lägst men ingen känning kunde noteras, det är dessutom sandbotten så vi var på säkra sidan.
Ner längs Bohuskusten
Mot Väderöarna! Och så får vi se om vi kommer in i hamnen, troligtvis finns det bara en plats vi kan ligga på och det är turbåtsbryggan mittemot Värdshuset.
torsdag 18 juli 2013
Resö
Eftermiddagen ägnas åt promenad, handling, bad och dusch. Kvällen på Resö avnjutes på Panget med en supé i Västerhavets tecken med löjrom, havskräftor, torskrygg och Pangets fiskgryta stod på menyn och till detta en gott torrt vitt vin.
Mot Sverige
Lite mer vind idag så det blir lite mindre segelföring idag, full stor och fock 2. Tid för en kort promenad innan avfart och stund till lite prat med personalen på fyrsällskapet, med lite historia om Celeste och våra äventyrsseglingar. Väl ute på öppet hav igen slörar vi på i en stadig fart på 7-9 kts (återigen räckmackeseglingJ) mot Resö för en kväll på Panget där vi har bokat bord för ikväll. Vi har blivit ordinerade en plats i den södra lilla hamnen på palissad bryggan där de normalt lägger skutor och andra större flytetyg vi anlöper runt 14 snåret redan då vi gjort god fart hela vägen.
onsdag 17 juli 2013
Svenner Fyr
Väl framme på Svenner får vi ligga utanpå en trevlig norrman på en HR 49 som ligger långsides mot klippsidan. Här inne i viken är det väl skyddat med rätt höga klippor runt lagunen som också ger en fantastisk fin naturlig hamn med bra djup hela vägen in till klipporna där det då blir möjligt att ligga långsides direkt mot klipporna. Efter en promenad runt ön så blev det till att få klart inför natten, stanna om vi får ligga kvar för norrmannen vi ligger utanpå eller gå vidare mot Stavern istället. Vi kollade väderprognosen och till slut fick till vi tillstånd att ligga kvar för natten. Väl klara med detta kom den ansvarige ner från fyrsällskapet och vi fick tillstånd att flytta till Kystvakt bryggan för natten, om vi gick senast 10 morgonen efter, och det var ju inga problem vi skall ju ändå gå 09,00. Nu var det dags att avnjuta ett bad, en öl och en Sailor Jerry Rom i sittbrunnen och lite senare en Carbonaramiddag med lite rödvin eller en öl till. Solnedgången avnjöts på klippan mot västerhavet i ett härligt skådespeleri av färger och molnformationer. Kvällen avslutas i sittbrunnen med lite musik och småmys.
Gennaker
Dagen fördrivs med riktig propagandasegling eller räkmackesegling som vissa kallar det. Slör på ca 4-6 m/s sol och nästan stiltje ombord. Gennackern Gena på 320 m2 är hissad och vi plöjer fram i den varma sommardagen.
Sommar utmed Norge
tisdag 16 juli 2013
Risör
Morgonstund har guld i mun. Besättningen vaknar efterhand och vi planerar avfärd till 09,00. Vi har tänkt oss att gå inomskärs en bit och ta frukost under gång. Vi har en sv:an på ca 15 kts och sätter full stor och största focken, fock 2. Vi väljer att slöra sydvart för att få en bättre slörvinkel mot Risör. Vinden ökar stundtals något och sedan vrider det fram och tillbaka en del för att avslutningsvis bli en kryssbog in mot Risörs angöring. På eftermiddagen äter vi lite lunch och tar en bad tur ut på klipporna. Det blåser en stilla bris, sol, trevligt sällskap och salta bad på granitklipporna i Risör. Sämre har vi haft det. På kvällen blir det tappas, en öl eller ett glas vin och lite Celestemys i sittbrunnen.
måndag 15 juli 2013
Arendal
När vi kommit in i den norska skärgården vid Torungen och kommer vi i lä i sundet uppemot Arendal tar vi ner seglen och göra oss färdiga till att förtöja. Efter en stund ropar hamnkapten på oss och anvisar oss till en långsidesplats på den yttre pontonbyggan. Vi spenderar dagen med lite slappande, en middagslur och en promenad på byn. Arendal visar sig vara en rätt trevlig liten by och en aftersailöl hinner vi också med innan middagen. Alla var rätt trötta så kvällen avslutades tidigt.
Över Skagerrak
Vid vindvridet runt 02,00 slår vi mot norr för att sedan vänta in på att vinden skall vrida ytterligare mot sv. På morgonkvisten fortsätter den friska vinden att ta oss mot Arendal i stundtals farter en bit över 10 kts, sjön är stundtals lite grov men det är inga större problem, Celeste stävar fram under besättningens varsamma hand vid rodret. Vinden vrider till vår fördel och vi behöver endast göra ett par slag vid Norges kust.
söndag 14 juli 2013
Mot Norge
Det blir bunkring av mat och dryck på Netto i Skagen på förmiddagen. Till lunch/frukost blir det till en av kajrestaurangerna och där det blev lite traditionella fiskespecialiteter men med mineralvatten denna dag. Efter middagslur och middag stävar vi ut mot Arendal, Norge kl 21,15, vinden har avtagit något men vi sätter full stor och fock 5 för att ge oss en ett enklare liv lite senare om det ökar till vad som finns i prognosen, dvs lokalt till 25-30 kts i natt. Framemot 22-23 tar vi ett första rev i storen och så kör vi på det. Det går en del sjö så vi får inte världens bästa kryssvinklar och betydligt sämre än vad vi tänkt oss. Så vi kommer inte att vara framme vid 7-10 i morgon enligt bästa case, snarare runt 12-14 ser det ut som. Jens vaktlag går och lägger sig efter revtagningen och Karin med hennes vaktlag tar första passet till 01,30.
Sommar i Danmark
Söndagen den 14 juli ägnas åt morgon bad i lugnanro enbart
Jens och Karin är vakna… och sedan frukost/morgenmad. Sedan får vi besök av
hamnvakten, vi måste flytta oss till en annan kaj plats eftersom det kommer in
en annan båt som reserverat just vår kajbit. Till lunch/frukost blir det till en av kajrestaurangerna och
där kanske en spätta eller lite skaldjur.
lördag 13 juli 2013
Skagen
Väl framme i Skagen är det fullt till bristningsgräns och vi
blir ordinerade av hamnvakten att lägga oss i norra hamnen längs stenkajen,
bättre kunde det nog inte bli. Middagen spisades innan vi kom i hamn och bestod av en
Ceasarsallad med kyckling och nybakad baguett, då vinden helt dog ut så bärgades
även storen efter några timmar 9 Nm från Skagen hamn. Väl i hamnen njöts det av Sailor Jerry Rom och Champagne i
sittbrunnen varpå vi gick på barrunda med Packhuset, Jackobs, Buddy Holly och
kvällen avslutades på övervåningen till ”Skagen Fiskerestaurang Nightclub 1st
floor” i hamnen med god musik och mycket dans. På Buddy Holly blev det tid för en bira och Fiskefjärs shot.
Kattegatt
Lugn segling över Kattegatt med tid för avkoppling på deck. Turen till Skagen är ömsom vin ömsom vatten med en god bris
till att börja med från SV loggar vi upp emot 9 kts med full stor och fock 2.
Vinden avtar efter hand focken bärgas och motorn startas och en härlig sommar
lunch avnjutes i sitt brunnen bestående av gravlax och potatissallad.
Sol och ljumma sommarvindar
På förmiddagen lägger Celeste loss med första stopp på Styrsö för att bunkra diesel. Det är en varm sommardag med lätt bris.
onsdag 10 juli 2013
Sommarsegling
På lördag lägger Celeste loss för en tur runt Skagerrak. Med start i Långedrag seglar Celeste över till Skagen för att därefter fortsätta till norska Sörlandet. Veckan avslutas ner längs med Bohuskusten. Följ seglingen på denna blogg.
fredag 5 juli 2013
onsdag 3 juli 2013
Tidig morgon
Kl. 05.30 lägger Celeste loss för transport ner till Stenungsbaden för en förmiddagssegling tillbaka till Marstrand. I strålande sommarväder går turen tillbaka till festligheterna i Marstrand.
tisdag 2 juli 2013
måndag 1 juli 2013
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)